Hra se dělí na několik částí. Nejmenší částí herního systému je herní kolo, které se odehrává na určité mapě s určitým typem úkolu se stanoveným časovým limitem na toto kolo. Vyhrává ta strana, která eliminuje všechny nepřátele, nebo která splní cíl mise ve stanoveném časovém limitu. Z jednotlivých herních kol se skládá zápas. Počet herních kol na zápas závisí na nastavení konkrétního herního serveru, stejně tak jako časový limit na jedno kolo. V půlce zápasu dochází k automatické výměně stran. Zápas je nastaven na 6 kol a vy jste začali hrát za útočící stranu. Po třech kolech dojde k automatickému přehození stran, takže na zbývající 3 kola budete hrát za obranu.
Před začátkem každého zápasu začíná bežet 40ti vteřinový přípravný režim, ve kterém dochází k výběru herní pozice v družstvu/týmu a volbě výbavy. 10 vteřin před koncem časového limitu pak dochází k plánování strategie, ve které velitel družstva a velitelé týmů plánují startovní pozice a cíle jednotlivých týmů. V tomto časovém intervalu se již také uzamknou herní pozice a není možná jejich změna. Po uplinutí 10 vteřin již začíná hrací kolo.
Když hrací kolo skončí (vypršení časového limitu, splnění úkolu, eliminace všech hráčů jedné ze stran), zobrazí se obrazovka s dosavadními výsledky průběhu zápasu.
V horní části vidíte výsledek kola z Vašeho pohledu (vyhrané/prohrané kolo). Pod ním je uvedno kolikáté kolo z celkového počtu hracích kol bylo dohráno. Šedivý text v závorkách udává jméno hráče, který provedl akci mající za následek konec kola (zabití posledního protivníka, udělání objectivu, apod.).
Následuje tabulka uvádějící výsledky vašeho počínání během celého zápasu. První sloupec Score uvádí hodnoty zíkaných bodů v různých aspektech bodování (viz dále). Sloupec Bonuses uvádí získané bonusy a sloupec Achievements zobrazuje získaná speciální ohodnocení jako např. získané mince v zápase.
Body můžete získat z celkem pěti různých aspektů:
- body za soudržnost s týmem. Hodnotí se vaše souhra se spoluhráči. Osamocení vlci nemohou očekávat zisk bodů v tomto aspektu.
- body za plnění cílů mapy. Seberte objective, dostaňte se s nim k místu vyzvednutí a máte body jisté.
- body za poskytnutí první pomoci a léčení spoluhráčů. Leží poblíž Vás zraněný spoluhráč? Neváhejte mu ošetřit rány pro získání bodů.
- body za eliminaci nepřítele. Ať už nepřítele usmrtíte úplně, nebo ho jen vyřadíte z boje vážným zraněním a následně jej zajistíte, můžete počítat s připsaním bodíků.
- počitadlo porušení ROE. Nestřílejte do bezvládných těl nebo svých spolubojovníků.
Tyto body pak ovlivňují Vaše celkové bodové statistiky popsané v další části této kapitoly.
Pod tabulkou se dále nachází žlutý nápis informující o stavu právě probíhajícího zápasu. Resp. o tom, zda Váš tým vyhrává či prohrává a o stavu skóre na vyhraná:prohraná kola.
Poslední informací je charakter vašeho úkolu pro další herní kolo (zda budete útočit, či bránit apod.)
Po chvilce se obrazovka přepne do nového pohledu, ve kterém můžete vidět dvě tabulky rozdělené podle týmů a obsahující seznam všech hráčů a informací týkajících se jejich aktuálních herních výsledků.
Tabulka zobrazuje zleva doprava tyto informace:
Po další chvilce se obrazovka opět sama přepne, tentokrát do menu pro volbu pozice v týmu. Tímto přepnutím začíná bežet 40ti vteřinový limit na přípravu před startem dalšího kola tak, jak již bylo posáno v úvodu toho odstavce.
Po odehrání počtu kol rovnajícímu se půlce z celkového počtu hracích kol dochází k automatickému přehození hracích stran. VC této chvíli si znovu vybíráte pozici v družstvu/týmu stejně, jako tomu je na začátku nového zápasu a celý proces přípravové fáze je identický jako před začátkem každého kola.
Po odehrání standardního počtu hracích kol mohou nastat dvě situace. Jedna ze stran má na kontě více výher a zápas tak končí. Druhým případem je nerozhodný stav, kdy se hraje prodloužení na jedno kolo. V tomto případě dochází opět k výměně stran a tým, který toto kolo vyhrál, se stává vítezem celého zápasu.
Celý tento proces se poté opakuje opět od bodu Začátek zápasu až do jeho konce.
America's Army 3 obsahuje komplexní systém hodnocení hráče, skládající se z několika statistických prvků. Tyto prvky odpovídají skutečným hodnotám, které příslušníci americké hodnoty ctí. Základními rysy tohoto hodnocení jsou následující položky:
Každá z těchto položek je charakteristická konkrétním druhem činnosti (viz popis výše) a vypovídají o Vašem přístupu ke hře a plnění armádních hodnot. Statistiku jendotlivých položek můžete najít v hlavním menu v položce Soldier (popis).
Vedletěchto základních statistik se ve vašem profilu uchovávají další ohodnocení jako medaile, odznaky a stuhy. Medaile a odznaky získáte převážně za splnění tréninků, zatímco stuhy pak za plnění speciálních úkolů.
Dalším typem ohodnocení Vaší herní aktivity jsou speciální mince, které získávate opakovaně za speciální výkony jako je např. počet zabraných kontrolních bodů v jednom kole nebo počet eliminovaných nepřátel za zápas apod. Tato hodnocení pak můžete sledovat u ostatních hráčů a vypovídají o jeho herních schopnostech.
V poslední řadě získávate rozšírující body (Advancement Points). Ty získáte za každé úspěšné splnění jendoho tréninku a dále za každý level HONORu. Za tyto body si pak můžete odemknout některý z výcviků konkrétní vojenské specializace (MOS). Po splnění výcviku se Vám odemkne nové vybavení, které pak můžete použít při multiplayer hře.
Tak jak se Vám bude postupňě zvyšovat HONOR, budete získávat vyšší hodnosti. Následující tabulka ukazuje jaká hodnost odpovídá jakému minimálnímu počtu HONOR bodů.
Hodnost | Název | Znak | Minimální HONOR |
E-1 | Rekrut (během BCT) | N/A | |
E-2 | Vojín (po BCT) | 5 | |
E-3 | Svobodník | 15 | |
E-4 | Specialist | 20 | |
E-4 | Desátník | 25 | |
E-5 | Četař | 30 | |
E-6 | Rotný | 40 | |
E-7 | Rotmistr | 50 | |
E-8 | Nadrotmistr | 60 | |
E-8 | Štábní rotmistr | 70 | |
E-9 | Major | 80 | |
E-9 | Výkonný hlavní rotmistr | 90 | |
E-9 | Hlavní rotmistr AA | 100 |